کد خبر:3110
پ
جایگاه بحرین در دریانوردی و تجارت دریایی

جایگاه بحرین در دریانوردی و تجارت دریایی ترجمه نعمت اله مقصودی و غلامرضا زائری

جایگاه بحرین در دریا نوردی و تجارت دریایی با موضوعیت دریا نوردی و بحرین در پاییز ۱۳۹۶ با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه توسط انتشارات گیوا به بازار کتاب عرضه شد.

جایگاه بحرین در دریانوردی و تجارت دریایی ترجمه نعمت اله مقصودی و غلامرضا زائری


نعمت اله مقصودی فرزند رضا در سال ۱۳۶۰ خورشیدی در شهر بادوله شهرستان دشتی دیده به جهان گشود. کارشناسی ارشد خود را در رشته زبان و ادبیات عربی از دانشگاه تهران اخذ نمود. در حال حاضر دانشجوی دکترای همان رشته در دانشگاه خلیج فارس بوشهر بوده و دبیر دبیرستان و مدرس دانشگاه فرهنگیان بوشهر می باشد.


غلامرضا زائری فرزند عبداله در سال ۱۳۵۴ خورشیدی در روستای شیخیان پیر باغ شهرستان دشتی دیده به جهان گشود. دارای مدرک کارشناسی ارشد رشته تاریخ از دانشگاه تبریز، مدرس دانشگاه فرهنگیان بوشهر در دروس تخصصی تاریخ و چندی پیش نیز با کسب رتبه یک کشوری موفق به پذیرش دوره دکتری تاریخ دانشگاه تربیت مدرس تهران گردید. در حال حاضر در دبیرستانهای پسرانه روستای زیارت و شهر بادوله مشغول به تدریس تاریخ می باشد.

دکتر نعمت اله مقصودی تا کنون دو کتاب به نام های “استعمار در خلیج فارس” و کتاب حاضر “جایگاه بحرین در دریا نوردی و تجارت دریایی” که هر دو اثر از عربی به فارسی و با همکاری دکتر غلامرضا زائری ترجمه گردیده است.

دکتر غلامرضا زائری تاکنون چهار کتاب ترجمه و به چاپ رسانده است؛ “کرانه جنوبی خلیج فارس در آستانه عصر مدرن” از انگلیسی به فارسی و “استعمار در خلیج فارس” با همکاری دکتر نعمت اله مقصودی از عربی به فارسی و “تاریخ عمان در قرون نخستین اسلام” از عربی به فارسی با همکاری مسلم زارع مطلق و کتاب حاضر “جایگاه بحرین در دریا و دریانوردی و تجارت دریایی” با همکاری دکتر نعمت اله مقصودی از عربی به فارسی ترجمه گردیده است. طریقه تهیه تمامی کتابها: تماس با شماره ۰۹۱۷۱۷۴۰۸۵۴ با تخفیف سی درصد می باشد. در آینده ای نزدیک نیز شاهد کتابهای بعدی ایشان خواهیم بود: “تاریخچه صید و تجارت مروارید در خلیج فارس” از انگلیسی به فارسی و “راهنمای شهرستان دشتی در سال ۱۹۲۰” را از انگلیسی به فارسی ترجمه خواهند نمود.

فهرست مطالب:
پیشگفتار مترجمین، پیشگفتار، مقدمه، بخش نخست: بحرین از روزگار پیامبر تا سقوط حکومت اموی، بخش دوم: بحرین در روزگار عباسیان، بخش سوم: مهمترین بنادر و ایستگاههای تجاری، بخش چهارم: راههای تجاری، بخش پنجم: روابط و بازرگانی، نتیجه و منابع و ماخذ می باشد.

این کتاب به چند لحاظ اهمیت دارد:
یک اینکه شیخ‌نشین بحرین در حال حاضر یکی از همسایگان نزدیک ما به شمار می‌رود.
دوم اینکه بحرین تا چندی پیش بخشی از ایران محسوب می‌شد و مدتی آن را استان چهاردهم می‌نامیدیم و هنوز تعداد زیادی از ایرانیان در این شیخ‌نشین به سر می‌برند، در حالی که بستگان همین افراد در این سوی خط مرزی و در خاک میهن عزیزمان ایران زندگی می‌کنند. اما با وجود این تعداد کتاب‌هایی که درزبان فارسی در مورد تاریخ بحرین نوشته شده است کمتر از انگشتان دو دست است.
سوم اینکه بحرین به عنوان یکی از قسمت‌های تأثیر گذار سواحل خلیج فارس به شمار می‌رود که در طول قرون مختلف اهمیت زیادی داشته است و لذا جا دارد ما ایرانیان به عنوان صاحبان خلیج فارس از این بخش از ساحل این دریا شناخت بیشتر و عمیق‌تری از بحرین داشته باشیم.

بیشتر بخوانید
حقایق الاخبار ناصری کتاب حاج میرزا محمد جعفر خورموجی اولین کسی که قتل امیرکبیر را فاش کرد

http://www.khormouj-news.ir/wp-content/uploads/2018/01/%D8%AC%D8%A7%DB%8C%DA%AF%D8%A7%D9%87-%D8%A8%D8%AD%D8%B1%DB%8C%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%88%D8%B1%D8%AF%DB%8C-%D9%88-%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%B1%D8%AA-%D8%AF%D8%B1%DB%8C%D8%A7%DB%8C%DB%8C.jpg


این کتاب به معرفی یک دوره نسبتاً کوتاه از تاریخ بحرین می‌پردازد که از صدر اسلام شروع شده و به فروپاشی خلافت عباسیان ختم می‌شود. و از آنجا که کتابهای فارسی نگاشته شده در مورد بحرین، در ایران به هفت اثر بیشتر نمی رسد ترجمه ارزشمند و اثر نایاب فرزندان دشتی؛ دکتر مقصودی و دکتر زائری ستودنی ست.

“جایگاه بحرین در دریا نوردی و تجارت دریایی” با موضوعیت دریا نوردی و بحرین در پاییز ۱۳۹۶ با تیراژ ۱۰۰۰ نسخه توسط انتشارات گیوا به بازار کتاب عرضه شد.

در بخش چهارم (راههای تجاری) می خوانیم:
بحرین از دورانهای گذشته یکی از پایه های تمدن بشری بوده و همگام با یمن، عمان و جزیرةالعرب فرهنگ این سرزمین به اوج تمدن رسیده و زاده تجارت است. بحرین از گذشته های دور به فعالیت در زمینه بازرگانی شهره بوده است؛ امری که ناشی از امکانات موجود برای فعالیت تجاری در آنجا بوده و سبب جایگاه متمایز آن در نوار غربی خلیج فارس شده است. سواحل بحرین در شمال از بصره شروع میشود و در جنوب تا عمان امتداد مییابد. بحرین بنادر متعدد و متنوعی دارد و حلقه واسط یکی از راههای بازرگانی است که ممالک هند، چین و شرق دور را با دریای سیاه و ساحل افریقا به هم پیوند میزند. علاوه بر این که بازارهایش با تجارت و کالاها و اجناس مختلف پر رونق بوده است ساکنانش نیز ماهر و در شناخت راههای مختلف مجرب و در ساخت کشتی خبره بوده اند.

برای این دو استاد و نویسنده گرانقدر شهرستان دشتی؛ عمری با عزت، سلامت و توفیق روزافزون خواستاریم.

به قلم: لیلا حیاتی

#هر_جمعه_با_یک_کتاب

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

کلید مقابل را فعال کنید